Empatija kot konkurenčna prednost v dinamičnem poslovnem okolju. Kako jo razvijati?

Roman Klarič
Janez Žezlina
Roman Klarič
Janez Žezlina
Gost
Empatija kot konkurenčna prednost v dinamičnem poslovnem okolju.jpg
DNLA-razvoj socialnih kompetenc / merjeno področje: Empatija

V digitalni dobi se organizacije vsak dan soočajo z novimi izzivi, saj tehnologija in poslovni procesi neprestano spreminjajo delovno okolje. Kako se lahko organizacije hitro prilagodijo spremembam in hkrati gradijo kulturo, ki spodbuja inovativnost, kreativnost in sodelovanje? Ena izmed rešitev je empatično vodenje, ki se osredotoča na razvijanje sočutja in razumevanja do sodelavcev. Zakaj? Ker empatija močno vpliva na produktivnost, zavzetost in lojalnost zaposlenih. Mnogi vodje imajo na področju empatije velik izziv, saj v medosebnih stikih napačno ocenijo ljudi in imajo zaradi tega težave pri razumevanju.

Empatično vodenje, ki vključuje izkazovanje empatije in razumevanja do zaposlenih, je v zadnjih letih postalo vse bolj pomembno zaradi spreminjajoče se dinamike delovnega mesta in razvijajočih se potreb in pričakovanj zaposlenih. Raziskave so pokazale, da so zaposleni, ki se počutijo cenjene in podprte s strani svojih vodij, bolj zavzeti, produktivni in predani svoji organizaciji. Nasprotno pa voditelji, ki jim manjka empatije in razumevanja, lahko ustvarijo strupeno delovno okolje, kar vodi v zmanjšanje morale, povečanje fluktuacije zaposlenih in zmanjšanje produktivnosti.

Raziskava agencije Businessolver, izvedena med več kot 1.800 zaposlenimi v ZDA februarja 2018 je pokazala, da je koncept empatičnega vodenja izjemno pomemben. Kar 82% anketiranih zaposlenih meni, da bi se njihova motivacija povečala, če bi njihovi vodje bolj izkazovali empatijo in sočutje. Več kot 80% vprašanih pa je izrazilo mnenje, da je empatija ključna za razvoj in ohranjanje zdrave organizacijske kulture. Ti podatki predstavljajo močan argument in motiv za vlaganje v razvoj empatičnega vodenja. Empatično vodenje je torej ključno za ustvarjanje pozitivnega delovnega okolja, spodbujanje zavzetosti in zadržanja zaposlenih, reševanje konfliktov in podporo dobremu počutju zaposlenih. Zato postaja vse bolj pomembno, da vodje razvijajo in kažejo empatične vodstvene spretnosti, da učinkovito upravljajo svoje ekipe in organizacije.

Kaj je empatično vodenje?

Empatija pri vodenju se lahko opredeli kot sposobnost vodje, da razume čustva in perspektive svojih zaposlenih ter na njih ustrezno odreagira. Vodje, ki imajo razvito empatijo, so bolj sposobni prepoznati, kako se počutijo njihovi zaposleni, kar jim pomaga bolje razumeti njihovo vedenje. S tem lahko sprejemajo boljše odločitve o tem, kako se odzvati na določene situacije in kako motivirati svoje zaposlene. Empatični vodje s svojo sposobnostjo ustvarjajo boljše delovno okolje, saj zaposleni čutijo, da jih vodstvo razume in podpira.

Kako zaznamo nizko stopnjo razvitosti empatije v vodenju? Kako se to opazi v praksi?

  • Vodja brez razvite empatije morda ne opazi čustev zaposlenih, kar vodi v občutek prezrtosti in vpliva na delo ter produktivnost zaposlenih.
  • Nizka empatija v vodenju lahko povzroči težave pri komunikaciji, kar vodi v nesporazume, nejasnosti in konflikte.
  • Vodja brez razvite empatije lahko povzroči pomanjkanje motivacije pri zaposlenih, kar lahko negativno vpliva na kakovost dela.
  • Vodja z nizko razvitostjo empatije ima težave pri reševanju konfliktov med zaposlenimi, kar lahko povzroči napetosti v delovnem okolju.

Kako razviti empatijo?

Ker je nevronsko omrežje v naših možganih gnetljivo in se ga da preoblikovati (t.i. nevroplastičnost), lahko razvijamo tudi našo nagnjenost k večji empatiji in sočutju. Empatijo in sočutje torej lahko krepimo z zavestno in sistematično aktivnostjo. To dosežemo na način, da se postavimo v "čevlje nekoga drugega". S tem okrepimo nevronske mreže, ki nam omogočajo, da ravnamo z drugimi na način, kot bi želeli, da drugi ravnajo z nami (t.i. zlato pravilo odnosov).

Ne obstajajo lahki odgovori, kako razvijati našo sočutno zavest in empatičen odziv do soljudi. Vendar pa sodobna nevroznanost in vsakodnevna praksa vedno bolj potrjujeta, da lahko naše vsakodnevne odločitve glede izbire in primernega odziva ter vedenja vplivajo na naše možgane tako, da ti začnejo delovati v smeri povečane empatije. Tako kot velja za vsako poslovno veščino, je tudi pri razvoju empatije in sočutja pomembno uporabiti več različnih pristopov.

Kateri so torej učinkoviti pristopi pri razvoju empatije?

Ostanite osredotočeni na svoje reakcije

Namesto da se osredotočate na druge ljudi, poskusite razmisliti o svojih občutkih in reakcijah. Vprašajte se, zakaj se počutite tako, kot se, in ali je vaša ocena druge osebe resnična ali morda izhaja iz vaših lastnih čustev.

Prosite za povratne informacije

Če vas skrbi, da slabo ocenjujete ljudi, poskusite prositi za povratne informacije od drugih. Vprašajte jih, kako vas vidijo in ali imate morda nekatere vzorce vedenja, ki vplivajo na vašo sposobnost razumevanja drugih ljudi.

Postavite se v kožo svojega sogovornika

Sočutje je pomemben gradnik trdnih medsebojnih odnosov, saj nam omogoča, da se povežemo z drugimi ljudmi na globlji ravni. Poskusite si predstavljati situacijo iz perspektive vašega sogovornika ter razmislite o tem, kako se on ali ona počuti. Ko se trudimo razumeti, kako se druga oseba počuti, ji sporočamo, da jo cenimo in spoštujemo.

Poslušajte aktivno

Ko se pogovarjate z drugimi ljudmi, poskusite aktivno poslušati in razumeti, kaj vam govorijo. Namesto da se osredotočate na to, kaj bi radi povedali, poskusite razumeti, kaj druga oseba misli in čuti. Osredotočite se na to, kaj vaš sogovornik govori, in poskušajte razumeti njegova čustva in stališča. Zavedajte se, da so lahko stališča vaših zaposlenih drugačna od vaših in da imajo pravico do svojega mnenja.

Obstaja veliko knjig, ki lahko pomagajo pri razvoju empatičnega vodenja, med katerimi je ena najbolj priporočljivih knjiga "Vodenje z empatijo" avtorja Daniela Golemana. Knjiga ponuja obilico primerov iz prakse, konkretnih vaj in tehnik za razvoj empatičnega vodenja, kar nam omogoča, da razvijemo pomembne veščine, kot so reševanje konfliktov in spodbujanje konstruktivnega dialoga med zaposlenimi. Če želite postati bolj empatičen vodja, je ta knjiga zagotovo vredna vašega časa in pozornosti.

Lista vedenj za razvoj empatije:
  • Bodite odprti za pogovor z zaposlenimi in poskusite rešiti probleme s skupnimi močmi.

  • Opazujte okolico in ljudi v njej, da bi bolje razumeli, kaj jih motivira in kakšne izzive imajo.

  • Zavestno izberite, kako se boste odzvali na situacijo, da se boste lahko bolje odzvali na čustva drugih ljudi.

  • Bodite pozorni na telesne signale in govorico telesa sogovornika. S tem se boste lažje osredotočili na njegove besede in bolj razumeli, kaj želi povedati.

  • Pomembno je, da aktivno poslušate svoje sogovornike, da razumete njihova stališča in potrebe.

  • Vedno poskusite pustiti sogovorniku, da dokonča svoje misli in izjave, preden se odzovete nanje.

  • Postavljajte vprašanja, da bi dobili boljši vpogled v njegovo izkušnjo. To vam bo pomagalo razumeti, kaj se dogaja v njihovi glavi.

  • Osredotočite se na sogovornika, ne na okolico ali druge stvari, ki se dogajajo okoli vas. To vam bo pomagalo, da boste bolj pozorni in boljši aktivni poslušalec.

  • Vaše telo lahko pove več kot vaše besede. Bodite pozorni na svojo neverbalno komunikacijo, kot so vaša drža, očesni stik in mimika obraza.

  • Ponovite, kar je rekel sogovornik, da bi pokazali, da ste ga slišali in razumeli. To vam bo pomagalo tudi pri boljšem razumevanju njegovih misli in izkušenj.

  • Ljudje imajo radi, ko se počutijo pomembne. Postavite jim vprašanje in pustite, da izrazijo svoje mnenje in stališče.

Če želite dodatno raziskati, kako razvijati empatijo, vas vabimo na odličen članek Algoritmi proti Androritmom: entropično – sintropično ali empatično delovanje?

Danes smo govorili o kompetenci, ki jo DNLA preverja v kategoriji Empatija. Odkrijte svoje prednosti in sprostite svoj potencial z vrhunskimi DNLA orodji

Deli članek